Από το βιβλίο δασκάλου, όπως αυτό έχει εκδοθεί από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, παραθέτω τα ακόλουθα χρήσιμα για τους γονείς αποσπάσματα:
Το μάθημα αυτό, "Ο κύριος με το καπέλο", είναι η επόμενη ενότητα που θα διδαχτούν τα παιδιά. Υπό φυσιολογικές συνθήκες η διδασκαλία του θα γίνει την ερχόμενη Δευτέρα. Από την ενότητα αυτή αρχίζει η επίσημη διδασκαλία της Ορθογραφίας. Ήδη έχουμε στο σχολείο τα τετράδια της Ορθογραφίας των μαθητών και θα μένουν εκεί για να μη βαραίνει άνευ λόγου η σάκα των μαθητών. Στα τετράδια αυτά θα γράφουν τα παιδιά την καθημερινή τους Ορθογραφία με υπαγόρευση της δασκάλας.
Η μελέτη της Ορθογραφίας θα γίνεται στο τετράδιο της Αντιγραφής (τα πράσινα και κίτρινα τετράδια των παιδιών). Απαραίτητο είναι και ένα τετράδιο - ευρετήριο (με την αλφαβήτα δηλαδή στην άκρη των σελίδων του) ώστε εκεί να γράφουν τα Πρωτάκια τις λέξεις που μαθαίνουν και να διευκολύνονται στις επαναλήψεις.
Το εικονογραφημένο λεξικό υπάρχει στη βιβλιοθήκη της τάξης. Αργότερα θα δοθεί στα παιδιά και στο σπίτι και θα φυλαχτεί και για τις δύο επόμενες τάξεις, τη Δευτέρα και την Τρίτη.
Τα παιδιά εκτός από την εκμάθηση της Ορθογραφίας στο σπίτι έχουν και εξάσκηση στην Ανάγνωση. Παραθέτω λοιπόν και το ακόλουθο από το βιβλίο δασκάλου για το πώς διδάσκεται η Ανάγνωση στην τάξη:
Επιμένουμε λοιπόν στο σκιασμένο με γαλάζιο χρώμα του κειμένου και βέβαια και στον τίτλο του μαθήματος. Ζητάμε από το παιδί να δείχνει με το δάχτυλο ή το μολύβι του τις λέξεις που διαβάζει.
Ζητάμε από το παιδί να διαβάσει σκόρπιες λέξεις μέσα στο κείμενο ή και ανάποδα το κείμενο, ξεκινώντας από το τέλος. Το ρωτάμε να μας δείξει πού λέει την τάδε λεξούλα. Να βρει λέξεις που αρχίζουν από το τάδε γραμματάκι ή τελειώνουν σ' αυτό ή και το περιέχουν. Πχ βρες λέξεις που αρχίζουν από κ ή λέξεις που τελειώνουν σε α ή λέξεις που έχουν μέσα τους το σ κλπ. (δουλεύουμε πάντα με γράμματα που έχουν ήδη διδαχτεί)
Τα γράμματα δεν τα αναφέρουμε με το όνομά τους στην αλφαβήτα (πχ άλφα, δέλτα κλπ) αλλά με τη φωνή τους: α, δ, κλπ. Σε καμία περίπτωση δεν ακολουθούμε την παλιά μέθοδο εκμάθησης της ανάγνωσης με το μ και α μα ή με το π και ι πι κλπ. Η σημερινή μέθοδος στηρίζεται αφενός στην ολική εκμάθηση μιας λέξης καθώς και στην ανάλυση της λέξης σε συλλαβές και γράμματα και κατόπιν ανασύνθεσης.
πχ μαμά - χωρίζω σε συλλαβές: μα - μά. Χωρίζω σε γράμματα: μ, α, μ, α. Όλο μαζί: μαμά.
Το χώρισμα σε συλλαβές καλό είναι να συνοδεύεται με παλαμάκια από το παιδί και να εντοπίζει έτσι από πόσες συλλαβές αποτελείται η λέξη. Φωνάζουμε πιο δυνατά τη συλλαβή που έχει τόνο ώστε σιγά σιγά να μαθαίνει το παιδί να τονίζει σωστά τις λέξεις που γράφει.
Η άσκηση αυτή περιέχεται στο τετράδιο εργασιών σε πολλές και κατάλληλες λέξεις για κάθε κείμενο. Μπορεί να γίνεται και σε χαρτί που τεμαχίζεται σε συλλαβές και μετά σε γράμματα. Κατόπιν μπορούμε να ανακατέψουμε τα γράμματα και να ζητήσουμε στο παιδί να τα βάλει στη σωστή σειρά για να φτιάξει τη λέξη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου