Πραγματοποιήθηκε σήμερα επίσκεψη της τάξης μας στο ΚΠΕ Φιλιππιάδας, στη λίμνη Ζηρού.
Συμμετείχαν 17 μαθητές, 10 μαμάδες, 2 μπαμπάδες και 2 αδερφάκια προσχολικής ηλικίας. Ήθελε και ο Καροτένιος να έρθει, μα είναι ακόμη πολύ μικρούλης και δε θα άντεχε τόσο μακρινό ταξίδι! 110 χλμ παρακαλώ και σχεδόν δύο ώρες με το πούλμαν να πάμε. Ευτυχώς στην επιστροφή ο κ. Βασίλης, ο οδηγός μας, μας έφερε μέσω Ιωαννίνων και το ταξίδι κράτησε λιγότερο.
Φτάνοντας στις δέκα το πρωί στο ΚΠΕ της Φιλιππιάδας, μας υποδέχθηκε η παιδαγωγική ομάδα του Κέντρου, ο αναπληρωτής υπεύθυνος κ. Βαγγέλης Ντάκουλας, που τον βλέπουμε στο βήμα να παρουσιάζει το θεωρητικό σκέλος του προγράμματος - Η παρέα του νερού, στη λίμνη του Ζηρού - η κ. Μαρία, που μας πρόσφερε ωραία σάντουιτς, και ο κ. Μιχάλης Βασδέκης, χημικός, που φρόντισε να κάνουν τα παιδιά την πρώτη τους επίσημη συνάντηση με την επιστήμη της Χημείας, εξετάζοντας την ποιότητα των νερών της λίμνης του Ζηρού (θερμοκρασία, οξυγόνο, PH, σκληρότητα)
Ανακαλύψαμε λοιπόν ότι η λίμνη έχει αυτή την εποχή πολύ καλή θερμοκρασία, κατάλληλη για τους κατοίκους της, 21 βαθμούς Κελσίου. Όπως μας εξήγησε ο κ. Μιχάλης η θερμοκρασία πρέπει να είναι μικρότερη από 28 βαθμούς.
Με τη βοήθεια του Δημήτρη μετρήθηκε και το οξυγόνο και βρέθηκε κι αυτό σε καλό επίπεδο:
Πρέπει, λέει, να είναι μεγαλύτερο από 5 μονάδες ώστε να επαρκεί για τις ανάγκες της πανίδας και της χλωρίδας της λίμνης. Να μπορούν δηλαδή να αναπνέουν τα φυτά και τα ζώα που ζουν μέσα στο νερό.
Στη συνέχεια όλα τα παιδιά πήραν μέρος στη μέτρηση του PH βουτώντας ειδικά χαρτονάκια για 10 δευτερόλεπτα στο νερό και κάνοντας έπειτα σύγκριση των χρωμάτων που δημιουργήθηκαν με τον ειδικό πίνακα:
Όπως μας εξήγησε ο κ. Μιχάλης, από 0 μέχρι 7 βαθμούς ένα υγρό έχει PH όξινο, από 7 μέχρι 14 το υγρό είναι βασικό ή αλκαλικό. Όξινο σημαίνει ότι μοιάζει σαν να έχει μέσα ξίδι ή λεμόνι ή παρόμοια υγρά. Και βασικό ή αλκαλικό σαν να έχει μέσα χλωρίνη κλπ. Φυσικά το καλό νερό δε θέλουμε να έχει ούτε τα μεν ούτε τα δε. Κι ευτυχώς το νερό της λίμνης του Ζηρού βρέθηκε κοντά στο σημείο της εξουδετέρωσης, δηλαδή λίγο παραπάνω από το 7.
Μέτρηση του PH κάναμε και με τη βοήθεια υγρού δείκτη, πήραμε λίγο νερό από τη λίμνη και μετά ο κ. Μιχάλης πρόσθεσε τρεις σταγόνες από τον ειδικό δείκτη. To διάλυμα πράσινο. Σύμφωνα με το σχετικό πίνακα χρωμάτων τα παιδιά εντόπισαν το PH.
Κατόπιν περπατήσαμε μέσα στο δάσος και μελετήσαμε τη χλωρίδα της περιοχής. Δύο περαστικά φιδάκια μας θύμισαν πως το δάσος διαθέτει και πανίδα. Ευτυχώς στην πανίδα του περιλαμβάνονται και μπόλικα πουλιά που μας έκαναν συντροφιά με το κελάηδημά τους.
Να και ο Άγιος Αλέξανδρος, το γραφικό ξωκλήσι της παλιάς παιδόπολης. Ο παπα - Λευτέρης μας μίλησε και για τη ζωή αυτού του σημαντικού αγίου της εκκλησίας μας.
Κι αυτό είναι το βαλσαμόχορτο, εξηγεί ο κ. Βαγγέλης, που έχει εξαιρετικές θεραπευτικές ιδιότητες. Βάλσαμο όνομα και πράγμα!
Να και μια ανθισμένη αγριοτριανταφυλλιά, γεμάτη λευκά ανθάκια.
Μεγάλη εντύπωση μας έκανε και μία κάμπια πάνω σε ένα κλαδί, με δυσκολία τεράστια καταφέραμε να τη διακρίνουμε αφού είχε πάρει το χρώμα και το σχήμα των κλαδιών! Είναι η άμυνά της για να μην την εντοπίζουν οι εχθροί της και την τρώνε...
Αλλού πάλι είδαμε φτερωτά μυρμήγκια αλλά και ένα δέντρο με αγκαθάκια που έτσι και σε τσιμπήσουν αρχίζει η φαγούρα γιατί είναι τοξικό.
Συναντήσαμε επίσης και έναν μεγάλο ευκάλυπτο με μια όμορφη πινακίδα. Είναι ο ευκάλυπτος που φύτεψε πριν από πολλά χρόνια ένας τρόφιμος της Παιδόπολης του Ζηρού και μεγάλος πια γύρισε πίσω και βρήκε το δέντρο του. Αυτό ακριβώς γράφει και η πινακίδα, ποιος φύτεψε αυτόν τον ευκάλυπτο.
Κατόπιν φτάσαμε πίσω στο Κέντρο. Οι υπεύθυνοι μας πρότειναν να μεταβούμε και τον Άγιο Γεώργιο, να δούμε το νερόμυλο που λειτουργεί εκεί και το παλιό ρωμαϊκό υδραγωγείο. Η ώρα όμως είχε περάσει και δεν είχαμε περιθώρια. Τα παιδιά έπρεπε να φάνε και να παίξουν και λίγο. Γίνεται εκδρομή χωρίς παιχνίδι;
Πήραμε λοιπόν τα σακίδια και τα σάντουιτς, τα κεφτεδάκια, τα τυροπιτάκια και άλλες λιχουδιές που ετοίμασαν οι μαμάδες ανέλαβαν να χορτάσουν τις πεινασμένες κοιλίτσες. Έπειτα κατηφορίσαμε στο μεγάλο πλάτανο και άρχισε το παιχνίδι. Κρυφτό κυρίως.
Γνωριστήκαμε εκεί και με τα παιδιά του σχολείου που φιλοξενείται προσωρινά στην παλιά Παιδόπολη. Ένα ήταν κι αυτό πρωτάκι, ο Βησσαρίων, που τον φωνάζουν όμως Άρη.
Περασμένες μία αρχίσαμε να μαζευόμαστε για αναχώρηση. Αποχαιρετήσαμε τους υπευθύνους του Κέντρου που μας έδωσαν και ωραία φύλλα εργασίας να κάνουμε στο σχολείο μας. Τους αφήσαμε όμως κι εμείς τα δικά μας δωράκια, υλικό της Helmepa Junior, αφίσες, cd κλπ. Για να θυμούνται την επίσκεψή μας...
Έπειτα πούλμαν και επιστροφή στην Ηγουμενίτσα. Με τους περισσότερους να είναι ξεθεωμένοι και μερικούς μερικούς, ονόματα δε λέμε, να το ρίχνουν στον ύπνο!
Λίγο μετά τις δυόμισι ήμασταν στο σχολείο. Και όλοι δήλωναν ευχαριστημένοι από την ωραία εκδρομή που πήγαμε. Να είμαστε καλά και να ξαναπάμε!
________________________
ΥΓ Τα οικονομικά της εκδρομής: Το πούλμαν κόστισε 230 ευρώ. Από αυτά τα 107 ευρώ τα κέρδισαν τα παιδιά λέγοντας παραμονή του Λαζάρου τα κάλαντα σε καταστήματα και υπηρεσίες της πόλης μας. 100 ακόμη ευρώ μας προσφέρθηκαν ως χορηγία από φορέα που επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του. Τα υπόλοιπα καλύφθηκαν με το εισιτήριο 2 ευρώ που πλήρωσαν οι μαθητές. Έλαβαν μέρος 17 μαθητές και επομένως εισπραχτήκανε 34 ευρώ. Το πλεόνασμα των 11 ευρώ θα αποφασίσουν τα ίδια τα παιδιά πού θέλουν να διατεθεί.
________________________
ΥΓ Τα οικονομικά της εκδρομής: Το πούλμαν κόστισε 230 ευρώ. Από αυτά τα 107 ευρώ τα κέρδισαν τα παιδιά λέγοντας παραμονή του Λαζάρου τα κάλαντα σε καταστήματα και υπηρεσίες της πόλης μας. 100 ακόμη ευρώ μας προσφέρθηκαν ως χορηγία από φορέα που επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του. Τα υπόλοιπα καλύφθηκαν με το εισιτήριο 2 ευρώ που πλήρωσαν οι μαθητές. Έλαβαν μέρος 17 μαθητές και επομένως εισπραχτήκανε 34 ευρώ. Το πλεόνασμα των 11 ευρώ θα αποφασίσουν τα ίδια τα παιδιά πού θέλουν να διατεθεί.