2 Φεβρουαρίου Παγκόσμια Ημέρα Υγροτόπων
«Υγρότοποι και Διαχείριση Νερού»
Για άλλη μια χρονιά γιορτάζουμε μεθαύριο, 2 Φεβρουαρίου, την Παγκόσμια Ημέρα Υγροτόπων. Με αφορμή αυτόν τον εορτασμό, σας στέλνουμε κάποια συνοπτικά στοιχεία για τους υγροτόπους τα οποία μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να φτιάξουν οι μαθητές σας μία γελοιογραφία και να κατανοήσουν με αυτό τον ευχάριστο τρόπο τη σημαντικότητα αυτών των πολύπλοκων οικοσυστημάτων.
Τι είναι οι Υγρότοποι
Υγρότοποι χαρακτηρίζονται τα δέλτα, τα έλη, οι λίμνες, οι λιμνοθάλασσες, οι πηγές, οι εκβολές, οι ποταμοί και οι τεχνητές λίμνες. Το 1977 υπογράφηκε η Σύμβαση Ραμσάρ που αποσκοπεί στην προστασία και στην ορθολογική διαχείριση όλων των μορφών Υγροτόπων μέσω τοπικών και εθνικών δράσεων καθώς και διακρατικής συνεργασίας ως μια συνεισφορά στην αειφόρο ανάπτυξη.
Στην Ελλάδα έχουν καταγραφεί περισσότεροι από 400 μικροί και μεγάλοι υγρότοποι συνολικής έκτασης 2.000.000 στρεμμάτων. Οι ελληνικοί υγρότοποι αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του φυσικού τοπίου της χώρας μας, ενώ ταυτόχρονα πλήθος πουλιών και άλλων ειδών τρέφονται, αναπαράγονται ή ξεχειμωνιάζουν σε αυτά τα οικοσυστήματα. Μέχρι πριν από δύο γενεές η Ελλάδα είχε τριπλάσια έκταση υγροτόπων.
Τι μας προσφέρουν οι Υγρότοποι
Τα υγροτοπικά οικοσυστήματα προσφέρουν πληθώρα ευεργετικών για τον άνθρωπο, αλλά και για άλλους οργανισμούς, υπηρεσιών, όπως:
Λειτουργούν ως «τράπεζες γενετικού υλικού» επειδή εκεί απαντάται μεγάλο ποσοστό του φυσικού πλούτου. Πολλά ζώα (μεταξύ άλλων πολλά είδη πουλιών) αναζητούν την τροφή τους σε υγρότοπους, μένουν εκεί μόνιμα ή ευκαιριακά, ξεκουράζονται κατά το μεταναστευτικό τους ταξίδι, αναπαράγονται. Η καταστροφή ή υποβάθμιση ενός υγρότοπου σημαίνει και τη μείωση της βιοποικιλότητας γενικότερα.
Συμβάλλουν στον καθαρισμό των νερών από ρύπους (λειτουργούν ως φίλτρα), στην προστασία από την υφαλμύρωση (είσοδος νερού της θάλασσας στον υδροφόρο ορίζοντα) και στον εμπλουτισμό του υπόγειου υδροφόρου ορίζοντα.
Προστατεύουν από τις πλημμύρες και από τις επιπτώσεις ακραίων καιρικών φαινομένων.
Δεσμεύουν στα φυτά και στα ιζήματα διοξείδιο του άνθρακα από την ατμόσφαιρα.
Ρυθμίζουν τη θερμοκρασία, ιδιαίτερα παράκτιων περιοχών, διατηρώντας τις διακυμάνσεις (ημερήσιες, εποχικές, ετήσιες) της θερμοκρασίας σε πιο ήπιο επίπεδο.
Μετατρέπουν την ηλιακή ακτινοβολία, το διοξείδιο του άνθρακα και διάφορα στοιχεία σε οργανική ύλη και θρεπτικά υλικά που στηρίζουν τις τροφικές αλυσίδες.
Φτιάξτε τη δική σας γελοιογραφία για τους Υγροτόπους
Με βάση τα παραπάνω στοιχεία βοηθήστε τους μαθητές σας να δημιουργήσουν τη δική τους γελοιογραφία συμπληρώνοντας τα ακόλουθα κενά στις παρακάτω εικόνες. Δείξτε μας έτσι πόσο σημαντικοί είναι για εσάς οι υγρότοποι και ποια η σημασία τους για τον πλανήτη μας.
Η καλύτερη γελοιογραφία θα δημοσιευθεί στην εφημερίδα « Τα Γλαρόπουλα» Τεύχος Νο 71 και θα σταλεί στη Γραμματεία της Διεθνούς Σύμβασης Ramsar.
Στείλτε μας ηλεκτρονικά μέχρι τις 2 Μαρτίου 2013, τη δική σας γελοιογραφία στο
_________________________
Η τάξη μας ήδη έχει αρχίσει την προετοιμασία για τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Υγροτόπων καθώς πολύ κοντά την πόλη μας έχουμε έναν τέτοιο υγρότοπο και μάλιστα ιδιαίτερης οικολογικής σημασίας, τον υγρότοπο του Δρεπάνου.
Από προχτές ο Καροτένιος μας επισκέφθηκε το Δρέπανο και συγκέντρωσε πλήθος "θησαυρών" και φωτογραφιών. Ένα μέρος αυτού του υλικού αξιοποιήθηκε σήμερα στην ώρα της Ευέλικτης Ζώνης για δημιουργία μιας αλφαβήτας που πάει παραλία... Μια παραλία που είναι σε απόσταση αναπνοής από τον υγρότοπο που δημιουργούν οι λιμνοθάλασσες και για τούτο αποτελεί ενιαίο οικοσύστημα με αυτόν. Έτσι η προστασία της παραλίας του Δρεπάνου είναι καθοριστική και για την προστασία του υγρότοπου.
Τι όμως είδε ο Καροτένιος πηγαίνοντας στο Δρέπανο; Σε τι κατάσταση ήταν και η παραλία και οι λιμνοθάλασσες; Δεν έχετε παρά να πεταχτείτε κι εσείς μια βολτίτσα ως εκεί το ερχόμενο Σάββατο, 2 Φεβρουαρίου. Και να βοηθήσετε τον Καροτένιο στο έργο του. Να συγκεντρώσετε υλικό, να βγάλετε φωτογραφίες και βίντεο.
Δείτε εδώ http://faros.fforumfree.com/t403-topic το βίντεο που είχε ετοιμάσει για την περσινή παγκόσμια ημέρα υγροτόπων ένας μεγάλος μαθητής του σχολείου μας, ο Άρης Λιάκος.